Smyslná alegorie Ježíšova hříchu. Recenze fantasy komiksu Šninklova veliká moc

komiks
Adventure
  • Domů
  • Adventure
  • Smyslná alegorie Ježíšova hříchu. Recenze fantasy komiksu Šninklova veliká moc

Zní to neuvěřitelně, ale premiérové zjevení Šninklových příhod v češtině se datuje už do roku 2001. Možná i kvůli tomuto výročí nás nakladatelství Crew právě teď potěšilo jejich druhým, aktualizovaným vydáním. A stejně jako se za 20 let pozitivně změnila pozice komiksu v tuzemské kultuře, proměnila se i podoba nového alba s příhodami (ne)obyčejného hrdiny.

Máme tu jiného nakladatele, Šinkl se přejmenoval na Šninkla (aby lépe korespondoval s francouzským originálem) a název ze Šinkla a jeho velké síly na Šninklovu velikou moc. Kniha s novou obálkou a mnoha u nás nepublikovanými bonusy vychází v edici Mistrovská díla evropského komiksu. Má menší formát, obsahuje řadu úprav v překladu a stojí o pár stovek více. A jen taková drobnost na okraj – černobílá kresba se doslova vybarvila.

Příběh plný zvratů, narážek a jinotajů

Beze změny ovšem zůstal původní scénář Jeana van Hamma a kresba Grzegorze Rosińského. Právě jejich umění dělá ze Šninklovy veliké moci tak mimořádné dílo. A je úplně jedno, jestli na něj pohlížíme jako na alegorii Ježíšova života a jeho vykoupení, na alternativní historii vzniku lidského pokolení nebo na „obyčejný“ dobrodružný příběh v přitažlivém fantasy balení.

Sledujeme v něm snahu malého, bezvýznamného J´ona, příslušníka nejpodřadnější pozemské rasy, usmířit tři mocné vládce, zastavit válečné běsnění a – nic menšího než – zachránit svět. Na své cestě zavítá do neznámých krajů, potká spoustu podivuhodných kreatur a takřka permanentně balancuje na hraně života a smrti. Vzhledem ke své slabosti a ubohosti se musí ze všech lapálií vysekat bez použití zbraní a hrubé síly, naopak za pomoci svých přátel, vychytralosti a často i šťastné náhody.

Kresba plná bitek, zázraků a nahoty

Takto definované hrací pole dává Rosińskému ohromné množství příležitostí naplno demonstrovat svou genialitu. Na rozdíl od „seriálového“ Thorgala je „filmový“ Šninkl mnohem hutnější, přímočařejší a efektnější. Rosiński se nebojí vyhrát si s nejmenšími detaily, zároveň prokazuje smysl pro celek a díky tomu jsou například soubojové a bitevní panely dokonalou pastvou pro oči.

Zcela zvláštní kapitolu představuje kresba postav, Rosińského suverénně nejsilnější stránka. Ve Šninklově veliké moci se díky široké paletě ras, bytostí a stvoření všech barev, vůní, schopností a velikostí opravdu vyřádil. Navíc mohl (v Thorgalovi potlačovanou) smyslnost těla nechat naplno rozkvést a potěšit tak všechny milovníky krásy (především) ženského těla. Ladnost a šťavnatost jeho kresby umocněná barvou při zachycení erotičnosti dámských křivek tady snad nezná hranic.

Komiks o Šninklovi zhltnete na posezení, ovšem potom se k němu budete ještě dlouho vracet, vychutnávat si jednotlivé panely jako obrazy a kochat se nepovšimnutými maličkostmi. Přivede vás i k zamyšlení nad lidskou povahou a zřejmě vás přiměje se nad sebou zamyslet a lépe se chovat vůči druhým (to jako fakt?). A kdyby ne, minimálně ve vás vybudí chuť konečně se pustit do celé ságy o Thorgalovi. Tak veliká je jeho moc.

Šninklova veliká moc

• Scénář: Jean Van Hamme
  • Kresba: Grzegorz Rosiński