Ktož jsú boží filmovníci. Recenze filmu Jan Žižka

filmy
Český svět

Jednooký Žižka

jede do kina,

ten Jákl je liška

a sál zhasíná.

Jan Žižka, tradičně největší vojevůdce v dějinách českých (upřímně – vzpomene si někdo na jiného?), ožívá na stříbrném plátně s plně sloužícím zrakem. Tedy v dobách, kdy toho o jeho životě víme pramálo. To tvůrcům umožnilo stvořit příběh podle vlastního gusta, navíc se vyhnuli srovnávání se starým Vávrovým snímkem z 50. let a ještě ušetřili za náročné, davové bojové scény.

Jan Žižka (2022) | Oficiální HD trailer | CZ dabing | 25. 7. 2022

Píše se ok 1402, do husitského šílenství, které trocnovského hejtmana tolik proslavilo, zbývá drahná řádka let, v království českém už to však začíná vřít. Žižku sledujeme v centru znepřáteleného mocenského trojúhelníku slabošský král Václav IV. (Karel Roden) – jeho lstivý bratr Zikmund (Matthew Goode) – ambiciózní jihočeský šlechtic Jindřich III. z Rožmberka (Til Schweiger). Velice schopný válečník Žižka a jeho bojové komando dělá pro následníka Karla IV. (skrze příkazy Boreše z Rýzmburka v podání Michaela Caina) špinavou práci a brzy se ocitá v problémech. Musí unést Jindřichovu snoubenku, bránit svoji rodinu a postavit se krvežíznivému zabijákovi, shodou okolností svému válečnému učiteli z mládí.

Žižka jako fantasy

Na české poměry pohádkový rozpočet umožňuje i z takové banální zápletky vytvořit poutavou, akční podívanou. Pro tuzemského diváka přitažlivou dvojnásob, neboť vypráví o jedné z nejslavnějších osobností české historie, odehrává se v nádherných lokacích naší krajiny (kameraman si zde obzvláště zamiloval dron) a objevuje se v něm řada populárních českých herců. Snad to bude stačit i v USA, kam film vstupuje s příšerným, nicneříkajícím distribučním názvem Medieval.

Na Žižku ovšem nelze nahlížet jako na historický film z českých dějin, ale jako na téměř fantasy příběh inspirovaný jedním odstavcem v učebnici dějepisu.

Do knížek totiž Petr Jákl, duchovní otec, spolutvůrce a režisér celého projektu, moc nekoukal. Což o to, nesrovnalostí ve zbroji a dalším vybavení si běžný divák asi sotva všimne, ale vydávat profláknutý lom Ameriku u Prahy za severní Itálii působí až drze. Stejně tak neštymuje kolínská katedrála v roli Betlémské kaple (ve které právě káže Mistr Jan Hus), přehradní jezera pod královským loveckým hrádkem nebo Václav IV. dlící na Pražském hradě – jak to alespoň evokuje celkový, a jinak výborně provedený, panoramatický záběr na starou Prahu.

Žižka jako love story

Ovšem i to jsou z hlediska celkového vyznění filmu maličkosti. Podstatné body, tedy klišovitá, avšak uvěřitelná středověká atmosféra (z pochopitelných důvodů dostatečně temná, špinavá a zapáchající, i s krkavci hodujícími na mrtvolách), docela realistické souboje plné usekaných končetin, syrové scény včetně znásilňování či léčby poraněného oka červy (kdo chce vidět opravdu úplně všechno, musí na verzi z přístupností od 15 let) a svižné tempo, se povedly.

Samozřejmě, že nechybí ani milostná romance mezi hlavním hrdinou a… ale to už jste si asi domysleli sami.

Jana Žižku hraje americký herec Ben Foster. Chvíli trvá, než si na něj zvyknete, přeci jen fousatý strýček z Alšových obrazů je značně zažitá představa o podobě husitského generála. Ale ani tak nehledejte ve Fosterově postavě výrazného, charismatického jedince, který strhává a inspiruje davy. Najdete v něm spíše zádumčivého, zasmušilého vojáka, který pomalu ztrácí víru v člověka i v boha. Možná, že i v tom lze spatřit jeho pozdější zaujetí pro kališnickou věc.

Žižka jako superhrdina

Třešnička na dortu? Divák dostává několik skutečně zajímavých scén, které se Žižku snaží ukázat v roli mimořádné postavy a dávají průchod emocím:

• Žižka s pomocí selského čtyřkoláku likviduje mnohonásobnou přesilu (je to vlastně taková miniaturizovaná husitská bitva z pozdějších let).
  • Žižka nechává přetvořit na zbraně cepy (k čemu nářadí na pole sloužilo nebožákům přebývajícím vprostřed lesa, raději řešit nebudeme).
  • Žižka vypouští z klece lva…

Film Jan Žižka se bezesporu řadí mezi výjimečné zářezy tuzemské kinematografie a za to mu přísluší hvězdička v hodnocení navíc. Trpí sice určitou nevyrovnaností, lze mu vytknout spoustu chyb faktických (se středověkem se tu autoři skutečně nemažou), nicméně pro českého diváka se zájmem o národní minulost představuje více než slušný výlet do dob, které tvoří notnou část školního učiva.

Jan Žižka – Bitvy ve filmu | 5. 9. 2022

Komu naopak – dnes spíše jen obecně trpěné a „elitami“ zcela zavržené jako staromódní, v lepším případě zesměšňované, v horším téměř kriminalizované – vlastenectví nic neříká, dostane docela dobrou dobrodružnou zkazku nasáklou zradou, krví a láskou. K potěše správného mainstreamového obecenstva. Kde jinde by si ostatně užilo legraci v podobě hlavy Bena Cristovaa letící vzduchem jako mičuda? Nu, což bychom se nesmáli smrti lidské bytosti. Že by středověk neskončil, ale dál trval?

Jan Žižka

• ČR, 2022, 125 min
  • Medieval