Kniha Lips Tullian. Jak lupič šířil hrůzu v lesích i v realitě

komiks
Kája Saudek

Komiks Lips Tullian vznikal v době, kdy se nad bublinami v obrázcích v socialistickém Československu začalo rychle smrákat. Smutnou dobu nastupující normalizace dobře ilustrují poznámky ke každému dílu seriálu s datem a místem jeho publikace. Idylu Mladého světa, který musel díky úspěchu loupežnického příběhu dramaticky navyšovat náklad, postupně vystřídala nejistota, skici a nakonec přesun do ilegality.

Obsah komiksové knihy Lips Tullian – 2 v 1

Kniha Lips Tullian obsahuje dva komiksy. „Nejobávanější náčelník lupičů“ se poprvé představil 18. ledna příběhem „Svatba“, poslední 50. díl „Vánoce v lesním mlýně“ vyšel na stránkách „Mlaďase“ 27. prosince 1972.

Komiks „Černý Filip“ bohužel tolik štěstí – kompletně spatřit světlo světa – neměl. Jeho první, bezejmenné pokračování otiskl Mladý svět 26. prosince 1973, naposledy se s ním čtenáři časopisu setkali 30. ledna 1974 v 6. části „Na komíně“. Ještě ve stejném roce se v samizdatu Podivné pohádky objevil 7. díl „Jezuitská misie“. 8. pokračování „Nečekaná kořist“ (původně zvané „Svatí otcové v akci“) se stalo poslední, nedokončenou stranou komiksu a knižního vydání se prostřednictvím albatrosáckého Lipse Tulliana dočkalo poprvé.

Proč si přečíst komiks Lips Tullian – 6 důvodů

Nejen tím ovšem kniha nabývá na hodnotě a zajímavosti. Kromě vlastního komiksu, ve kterém se můžeme kochat neskutečnou propracovaností, hravostí, nápaditostí i diverzitou Saudkovy kresby (pohrává si s různým rozmístěním panelů na stránce, vychutnává si několik kresebných stylů, mazlí se s detaily, ve kterých si často poťouchle dělá srandu sám ze sebe), nás čeká množství doprovodného materiálu, například titulní stránka původní brakové série nakladatele Aloise Hynka z konce 19. století.

Za přečtení stojí úvodní slov scenáristy Jaroslava Weigela a především několikastránkový doslov Tomáše Prokůpka. Autor v něm i za pomoci bohatého obrazového materiálu představuje postavu, život a význam Lipse Tulliana v českém komiksu. Zdá se to neuvěřitelné, ale neohroženému hrdinovi se i po ukončení éry v Mladém světě podařilo několikrát vrátit na stránky časopisů.

Zážitku z četby také napomáhá pevná vazba, kvalitní papír a především velký formát, který nakladatel zvolil. Zachoval tím velikost komiksu přesně tak, jak v první polovině 70. let vycházel. Lips Tullian v tomto provedení představuje skutečnou lahůdku, kterou by si žádný milovník českého „obrázkového seriálu“ neměl nechat ujít.

Lips Tullian

• Vydal: Albatros 2010
  • Počet stran: 128