Párky, facky, buchty a debilové. Recenze filmu Zbožňovaný

filmy
Most!

Zbožňovaný je podivuhodná historka ze života rodiny snobů, ve které se pod parodickým hávem dobových odrhovaček á la Švihák lázeňský ocitá skvadra bizarních postav ve sledu velice nepravděpodobných situací. To vše scenárista a režisér Petr Kolečko opepřil smrští průhledného, často přitroublého humoru. Jestli se skutečně inspiroval rodinným příběhem, museli mu příbuzní po zhlédnutí filmu za tu ostudu pořádně nafackovat.

Ze srovnání s posledními Kolečkovými výtvory vychází Zbožňovaný se ctí. Otázkou je, zdali to je zásluhou jeho kvalit, nebo naopak nevalné úrovně bitch volejbalové komedie Přes prsty a hlavněpohodové chatařské epopeje Osada. Nebuďme však krutopřísní ani úzkoprsí – nová Kolečkova komedie sice není žádný trhák na Oscary, s vypnutou mozkovnou ale pobaví.

Tento způsob humoru zdá se mi poněkud nešťastným

Hledat ve filmu nějakou logiku či sdělení nemá moc smysl. Jediné ponaučení, které nám Zbožňovaný chce doručit je, že chlapi jsou zkrátka nepoučitelní debilové. Nevěrní, ulhaní, vulgární a hygienicky zanedbaní slaboši, kteří ženám přinášejí pouze potíže. Jenže pohled na políčkující se dámy, neschopné vyrovnat se s realitou, napovídá, že to tak úplně není pravda.

Kromě facek nabízí Zbožňovaný především sled více či méně legračních situací, prakticky neustále na hranici uvěřitelnosti. Každá scéna slouží k vytvoření vtipu – často za každou cenu (zhulený Karel při hovoru o manželském páru hryže uzený párek, umělec se po příletu z Japonska těší na českou kuchyni, ale na stole je suši).

Jsou filmů stálou ozdobou, komických, dramatických

Škoda, že se nám tady opět sešla partička okoukaných, provařených herců v čele s Petrou Hřebíčkovou a Jirkou Langmajerem (naštěstí alespoň nikoliv v roli neodolatelného svůdníka), kteří nás obšťastnili už při volejbalu. Ivana Chýlková úřaduje v Osadě, Zuzana Kronerová jako by z oka vypadla Bábě z ledu (jenom nakonec nedostane odvahu se ponořit) a Jiří Bartoška (navazující se skvělým postiktusáckým, přiblblým výrazem na Teorii tygra – není to ale na herce jeho kalibru přeci jenom málo?) si účinkování vymínil nejspíše tou závěrečnou šlukovanou.

O švandu se stará především dvojka dementů Kozub & Medvecká, která v příběhu nemá pořádné jméno, natož smysluplnou úlohu. Nejobskurnější postavu ovšem představuje vnučka Aneta (v podání Martiny Czyžové), puberťačka rovnající dospělé do latě a moralizující jako nevyskákaná tetička před přechodem.

Nevěrný, hysterický a bezpáteřní Zbožňovaný má naštěstí happyend. Starají se o něj kefírová buchta a nadívané kuře. A také fakt, že stopáž se včetně závěrečných titulků vejde do 100 minut. Na středeční jednohubku to je solidní skóre, na tradici české veselohry – navíc s podporou České televize (!) – bohužel žalostně málo.

Zbožňovaný

• ČR 2021, 99 min
  • Režie: Petr Kolečko