Nešokovala, nerozchechtala, neuhranula, přesto pobavila. Recenze seriálu Osada

seriály
Český svět
  • Domů
  • Český svět
  • Nešokovala, nerozchechtala, neuhranula, přesto pobavila. Recenze seriálu Osada

Osady jsme po prvním dílu zrovna nehýkali nadšením. Vytýkali jsme jí dehonestaci mužských hrdinů v čele s podpantofláckým „vlastencem“ Rubalem, zesměšňování ajťácké obce a prvoplánovitou srandu. Další pokračování však nabrala stoupající úroveň a výsledkem se stal (na tuzemské poměry) celkem povedený seriál.

To samozřejmě neznamená, že s przněním pánů tvorstva, utahováním si z pracovníků IT a jednoduchou legrací nastal šlus. Postavy však začaly přicházet o svou černobílost, terčem vtípků se staly i další skupiny (podnikatelé, markeťáci, aristokracie, policajti, puberťáci, spisovatelé atd.) a humor čím dál častěji nutil místo rozpačitého krčení rameny k smíchu.

Konstrukce zápletky v jednotlivých dílech navíc přestala být tak toporná jako na začátku. Jako kdyby se scenárista Petr Kolečko postupně zklidňoval, do svého nejprve jen hrubými rysy načrtnutého světa Osady (v příběhu situované na Vysočinu, natáčené ovšem ve fiktivní osadě u Nižboru v lokalitě zvané skutečně Záhoří) se čím dál více nořil a začal lépe vykreslovat jeho zákonitosti.

Co se v Osadě povedlo a co ne

Někteří hrdinové Osady se navíc skutečně povedli. Rubal se z nepřátelského, zhrzeného adepta na náčelnické křeslo stal úsměvnou figurkou a hlavním maskotem chatařského osazenstva. Nadržená a otravná Arnoštka zpomalila a pochopila, že láska není jenom o prvním koitu. Priority v hlavě si srovnal i David, který od naprosté závislosti na informačních technologiích přes posedlost zálesáckým stylem života dospěl až do vyrovnaného stavu v duchu hesla „čtyři dny v kanclu jsou nutné, aby se v pátek člověk zase těšil na chajdu“.

Škoda jen, že jediná vyloženě záporná postava – šlechtic Adolf línější než celá armáda vší – nebyla za svou schopnost vyhnout se (jakékoliv) práci po zásluze potrestána. A nemakačenko ještě naopak bez sebemenší námahy k velkému bohatství přišel.

Ano, Osada nabízí jednodušší zábavu. Pokud však někam směřuje, jednotlivé epizody mají alespoň nějaké pointy, nic vyloženě nedrhne a velkou část postav si oblíbíte, není to zase tolik na škodu. Některé situace sice balancovaly na hranici trapnosti (Kraus nemusí díky vychytávce ve stylu „A je to“ přikládat během šábesu do kamen), jiné byly od začátku velice průhledné (Južan považuje mladou Rybákovou za svou dceru), ale spousta dalších (doslova) jednoduše pobavila.

Osada nešokovala, nerozchechtala, ani neuhranula, přesto se zařadila k tomu lepšímu v seriálové produkci České televize v poslední době. Možná to je málo, na zlaté sošky dokonce žalostně málo, ovšem příští rok se (při opakování) na Osadě zase všichni pěkně sejdeme. A to je na seriálu z chatařského prostředí to nejhezčí. Pohoda přeci být musí!

Osada

• ČR, 2021, 13x cca 55 min
  • Osada
  • Režie: Radek Bajgar, Jan Bártek
  • V hlavních rolích: Martin Myšička, Pavla Beretová, Radek Holub, Petra Nesvačilová, Igor Bareš, Eva Leinweberová, Filip František Červenka, Ivana Chýlková, Šárka Vaculíková, Stanislav Majer, Jana Plodková, Josef Polášek, Karolína Lea Nováková, Pavel Nový, Jana Švandová, Lucie Pernetová, Jaromír Dulava, Tomáš Hanák
  • Hodnocení: 4/5