Jak Netflix upekl dort. Recenze filmu K zemi hleď!

filmy
magazín

Netflix chtěl na Vánoce pro sebe i své diváky něco dobrého. Uvolnil nemalé peníze, najal špičkové herce, posvětil rozmáchlý scénář a pokusil se o vysoce ambiciózní společenskou satiru reagující na problémy současného světa. I přesto, že se z filmu K zemi hleď! (Don´t Look Up) vyklubal roztahaný mišmaš s absencí jednoho dominantního sdělení, rozhodně se vyplatí na něj juknout.

Herecká exhibice á la K zemi hleď!

Už jenom pohled na plejádu hollywoodských hvězd stojí za to. Obligátně vynikající Leonardo DiCaprio předvádí skvělou přeměnu uzavřeného astronoma v rozparáděného mediálního miláčka. Jennifer „Mystique“ Lawrence se naopak transformuje ze sebevědomé studentky v rebelku, která má kvůli své upřímnosti a emoční přepjatosti problémy s vystupováním na veřejnosti.

Roli narcistní americké prezidentky si s gustem užívá Meryl Streep; to samé platí pro jejího rozmazleného synáčka v podání Jonaha Hilla. Ze své přitažlivosti navzdory stoupajícímu věku nic neztratila Cate „Galadriel“ Blanchett jako cynická a koituchtivá televizní moderátorka, zatímco Ron Perlman ztvárňující vlasteneckého plukovníka působí hodně unyle, až ledabyle. Dokonale se povedlo cynické cameo zfrackovatělé popstar Ariany Grande a především odpudivý miliardář Marka Rylanceho, prvotřídní směska všech těch vizionářských Gatesů, Musků a Jobsů.

Hořkosladký svět naší globální vesnice

K zemi hleď! evidentně prostupuje – navzdory jeho fatálnímu námětu – spousta humoru a nadsázky. Svým celkovým pojetím vyznívá spíše jako komedie než katastrofická bajka z blízké budoucnosti. Tvůrcům nejde o přesný popis technologických postupů nebo politických protokolů, ale o reakci jedince, státu, společnosti na informaci o smrtonosné kometě. Snaží se ukázat, jak by se asi lidé zachovali v případě blížícího se konce Země.

A to už věru není komický obrázek, ba naopak velice smutný. Lidé se chovají sobecky, iracionálně, lehkovážně, hystericky – jenom ne rozumně. Ostatně tak, jak se před velkými katastrofami v minulosti často skutečně chovali. Ve spojení s řadou neblahých projevů současného hyperkorektního světa z toho vzniká slušný galimatyáš.

Promarněný potenciál K zemi hleď!

V širokém záběru, snaze uhonit hodně zajíců najednou, se ukrývá hlavní problém filmu K zemi hleď! Varuje před (ne)připraveností na nebezpečí hlubokého vesmíru. Ukazuje nedůvěru člověka ve skutečnou hrozbu (místo vlasatice si stačí dosadit jakéhokoliv globálního strašáka od oteplování po covid). Upozorňuje na zhoubný vliv sociálních sítí. Sleduje znepokojivý vliv médií. Vysmívá se prezidentskému úřadu fungujícímu jako rodinná trafika. Nenechá nit suchou na prezidentce. Pranýřuje nevěru. Odsuzuje držgrešlácké boháče. A tak by se dalo pokračovat.

Velká škoda, že se tvůrci K zemi hleď! nezaměřili na stavbu pouze jednoho pranýře. V souvislosti s tím ostatně mohli zkrátit stopáž – skoro 3 hodiny včetně pauzy na záchod a doplnění cukroví bylo pro českého diváka na Štědrý den, kdy snímek Netflix uvedl, skutečně příliš. PS: Půl bodu navíc v celkovém hodnocení nelze nepřidat za poslední záběr filmu – odvážný doslova ve všech směrech (měla Meryl dablérku?).

K zemi hleď!

• USA 2021, 145 min
  • Don't Look Up