Tak trochu zbytečná marvelovka. Recenze Black Widow

filmy
MCU

Z úvodního snímku čtvrté fáze MCU vznikl tvůrcům feministický guláš o rodině, agentech a superhrdinech, přesto si špetku pozornosti zaslouží. Film Black Widow zaujme nevyužitým potenciálem, který však alespoň z jeho první poloviny udělal v rámci marvelovského universa atypickou a nadějnou epizodu, a na jedničku splněným budovatelským zadáním, nad kterým jednou bude nejspíš rozum stát.

Samozřejmě, že Black Widow je především vizuálně dokonalý, akční hollywoodský blockbuster. I přes hromady mrtvol, zničených vozidel a rozmláceného interiéru jím hlavní hrdinové zdárně proplouvají bez kapky krve i potu. A nechybí ani spousta dalších klišé v čele s poučkou, že zlo pochází z Ruska.

Black Widow jako postava v MCU

Děj se odehrává někde mezi Civil War a Infinity War. Film není důležitý ani tak pro MCU, ale pro postavu Black Widow a umožňuje lépe pochopit, proč se v Endgame obětovala. Pochopit jiné věci je už poněkud těžší. Úsměvná a nepříliš důvěryhodná se jeví hned základní myšlenka, že padouch ovládá svět pomocí neduživých děvčátek. Souboj sestřiček Scarlett Johansson a Florence Pugh, skrze nějž si k sobě hledají cestu, je zcela zbytečný. A o feromonovém zámku (?) raději pomlčet.

Což o to, prvních zhruba 60 minut, budujících atmosféru a hledajících inspiraci v Jasonu Bourneovi, Jamesi Bondovi a Mission Impossible, potěší. Takovou temnou atmosféru, korunovanou úvodními znepokojujícími titulky podbarvenými dámskou coververzí Smells Like Teen Spirit od Nirvany, aby jeden v marvelovském vesmíru pohledal.

Akce v Black Widow neznamená vždy nejvíce

Druhá polovina už je jenom akční jízda bez limitů (a bez rozumu), které dominuje uslzená Scarlettka trousící svoje moudra. Zamrzí nevyužitý a nakonec nemastný, neslaný Taskmaster evokující Terminátora. Zábavný David Harbour (známý ze Stranger Things) v roli Red Guardiana se svými hláškami na to sám nestačí. Byť scéna, ve které se otylý tatík snaží narvat do starého superhrdinského kostýmku pobaví.

Na filmu se bohužel také projevují ideová zadání cloumající současným Hollywoodem. Režie se proto logicky ujala Cate Shortlandová, i když zkušenosti s akčním žánrem má minimální a řada akčních scén podle toho logicky vypadá. Korunu všem nasazuje Ray Winstone, který se v roli hnuseláka Drejkova (velitele Rudé komnaty) nápadně podobá Harveymu Weinsteinovi. Disney si alespoň spokojeně může odškrtnout feministickou marvelovku.

Black Widow

• USA 2021, 134 min
  • Režie: Cate Shortland