Série pěkná, byť o historii trochu zalhala. Recenze Vikingové: Valhalla

seriály
Vikingové

Na první pohled to nevypadalo moc dobře. Výsledný dojem ze seriálu Vikingové: Valhalla ale není vůbec špatný. Pokud přimhouříme oči nad povinnou multikulturní angažovaností, autorskou adaptací historických událostí a nebudeme srovnávat s původními Vikingy, máme tady další povedený kousek z dílny hodného strýčka Netflixe.

Seriály zkrátka největší světová streamovací služba umí. Ve Vikinzích: Valhalla nechybí nic, co divák potřebuje ke své spokojenosti: napínavý příběh, výrazné postavy, milostný propletenec (s pár lascivními scénami), dramatické zvraty ani decentní poučení. Tvůrčí dvojka Jeb Stuart & Michael Hirst přesně ví, jak zapůsobit na většinové publikum – přístupnost seriálu davům navíc vylepšila zjemněním akčních scén, ve kterých ubrala plyn výrazným omezením krve, vnitřností, oddělených oudů a vůbec celkové brutality.

Vikingové: nové náměty a trocha fikce

Výhodu pro scenáristy Vikingové: Valhalla navíc přestavuje dostatek námětů, ze kterých lze čerpat. Stačí se začíst do reálných životních osudů jednotlivých hrdinů. Králové, vojevůdci a objevitelé z přelomu 10. a 11. století měli opravdu pestrý, dobrodružný život, ze kterého se přitažlivý děj skládá velice snadno.

Vůbec při tom nevadí, že např. Harald Sigurdsson byl ve skutečnosti asi o 30 let mladší než Leif Eriksson nebo Freydis, avšak v seriálu všichni vypadají jako vrstevníci. Na detaily nedbáme, ale v tomto případě vážně nejsou důležité – cílem není dokumentární rekonstrukce dějin, nýbrž dech beroucí vyprávění, které nás na několik večerů upoutá k obrazovce.

Vikingové: nová generace hrdinů

Autorům to také umožňuje vytvářet neobyčejně silné hrdiny. Ze začátku sice můžou působit ve srovnání (nesrovnávejme!) s Ragnarem a Lagerthou poněkud fádně, s přibývajícími díly ovšem rychle získávají na zajímavosti a přitažlivosti. Typickým příkladem budiž Knut Veliký, ve své době vskutku jedinečná osobnost, který se z prachobyčejného dobyvatele mění ve stratéga s neobyčejnou předvídavostí i citem pro (určitou) spravedlnost.

Přestože některé postavy (obzvláště málo uvěřitelná Freydis Erikdotter, působící hlavně jako nezbytná protiváha silných mužských charakterů, k tomu ještě značně nevěrohodná v milostném poměru k Haraldovi – jaký to kontrast vůči vztahu Knuta a Emmy, byť zrozenému z politické nutnosti, přesto brzy opravdovému a vřelému) stojí za facku, postupně se projeví početná skupina sympaťáků, schopná udržovat divákův zájem. Produkce se opět nemýlila, i když (nebo právě proto?) herce posbírala doslova po celém světě.

Vikingové: Valhalla se dočkali slušné sledovanosti a Netflix již oznámil přípravu dalších dvou sezón. Podaří-li se tvůrcům udržet nastavenou laťku, můžeme se těšit na další velmi dobrou vikinskou ságu, která nás – s ohledem na historickou skutečnost – dovede na americký kontinent, případně až k legendární bitvě u Hastingsu, v níž do anglických dějin výrazně vstoupili potomci Ragnarova (seriálového) bratra Rolla. Skaal!

Vikingové: Valhalla

• USA, 2022, 8x cca 50 min
  • Vikings: Valhalla