Nečekaná společenská sonda, ze které mrazí. Recenze seriálu Peklo

Squid Game

Kdo se v Pekle těšil na přímočarou akční vyvražďovačku ve stylu Hry na oliheň, musel být poněkud zklamán. Houfům neuspokojených se však nelze divit. Jako první jihokorejský projekt na Netflixu po megagigaúspěšné Hře na oliheň se prostě Peklo velkému očekávání nevyhnulo. Trailery navíc lákaly na „bytosti z jiného světa, které posílají lidi do pekla“. To slibovalo epický souboj mezi lidmi a netvory, spoustu velkolepých scén a pořádnou trikovou nálož.

Jenže chyba, všechno je jinak.

Peklo (Hellbound) je téměř po všech stránkách zcela jiný seriál než Hra na oliheň. Obě díla spojuje – kromě země původu – pouze silný kritický podtón, upozorňující na jisté negativní jevy ve společnosti. Hra na oliheň tepe závratně se zvětšující sociální rozdíly mezi chudými a bohatými, Peklo účtuje s lidskou stádovitostí, fanatismem a mocichtivostí.

Jak Peklo vzbuzuje strach a hrůzu

Zatímco ve Hře na Oliheň tato kritika slouží pouze jako jeden z hybatelů děje, v Pekle má naprosto zásadní úlohu od začátku až do konce. Hra na oliheň se vyžívá v akci, napětí, šocích a vizuální vytříbenosti. Peklu o akci, napětí ani vizuál vůbec nejde, chce vyvolat jediné – absolutní hrůzu z toho, jakých ohavných činů jsou lidé schopni se dopustit.

Peklo totiž není o pekle, ale o lidech.

Nevysvětlitelný fenomén, kdy trojice nadpřirozených monster na základě předem určeného data brutálně zabije potem zalitého nešťastníka, tvůrcům slouží jenom jako roznětka, díky které můžou zkoumat lidské chování. Výsledek není vůbec povzbudivý – xenofobie, podléhání líbivému vysvětlení, absolutní absence kritického myšlení a vlastního názoru a touha po ovládání ostatních jsou bezbřehé.

V tom také spočívá zařazení Pekla do kategorie hororu. Strach v divákovi nemá vzbudit zjev a konání monster, ale činy, kterých se dopouštějí lidé. Daří se to dokonale – začíná to surovostí Šípovců, pokračuje radikalizací pokojných měšťáků a vrcholí fyzickou likvidací oponentů. Při scéně upálení profesora Gong Hyeong-joona skutečně běhá mráz po zádech.

Klady a zápory Pekla

Dramatičnost seriálu tvůrci ještě znásobují jeho rozdělením do dvou hlavních časových rovin. První se odehrává během propuknutí pekelného fenoménu, druhá značnou dobu po něm. To umožňuje sledovat lidské chování v různých etapách krizového vývoje.

Ani Peklo se bohužel nedokázalo vyhnout některým otřepaným klišé. Země se dostává do chaosu, vliv náboženských šílenců roste a skoro nikde nevidíme reakci státních autorit. Budiž, také jsou ochromeny strachem z pekla. Advokátka Bae Young-jae je jemná dáma vládnoucí především paragrafy, ale později dokáže díky bojovému umění zlikvidovat partu zabijáků. Proč ne, vycvičila se.

Nic zásadního však seriálu vytknout nelze. Nejen v rámci netflixovské nabídky se jedná o jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního roku a bude rozhodně zajímavé sledovat, jakým směrem se vydá druhá série, ke které má Peklo díky zakončení poslední, šesté části nakročeno.

Peklo

• Jižní Korea, 2021, 6x cca 50 min
  • Jiok